ADHD, или синдром на хиперактивност с дефицит на внимание, е сред най – разпространените неврологични нарушения в детството. Състоянието засяга над 8% от децата и подрастващите и около 3 % от възрастните. Първите симптоми се проявяват между 3 и 6 годишна възраст, а диагнозата обикновено се поставя около 7 годишна възраст. Повече от половината деца със синдрома продължават да изпитват симптоми и след съзряване. Състоянието може да бъде истинско изпитание както за самите деца, така и за близките им.
Според редица специалисти храненето играе фундаментална роля в контролирането и овладяването на ADHD. Голяма част от пациентите, които страдат от състоянието се повлияват положително при коригиране на диетата и прием на хранителни добавки. Недостигът на омега – 3 мастни киселини е сред най – често срещаните нутритивни липси при хиперактивност с дефицит на вниманието. Допълнителния прием на тези есенциални хранителни вещества спомага развитието на мозъка и носи множество здравни ползи. При ADHD често се наблюдава и понижено ниво на някои минерали и хормони.
В какво се изразява синдромът на хиперактивност с дефицит на внимание
ADHD е ментално отклонение, което може да предизвика необичайно високи нива на физическа активност и импулсивно поведение. Смята се за многокомпонентно разстройство, което засяга неврологичното и поведенческо развитие. Причините за развитие на синдрома не са напълно ясни. Най – голяма значимост се отдава на генетичната предразположеност, излагането на токсини и вредните навици по време на бременност (тютюнопушене, употреба на алкохол и наркотици).
При страдащите от синдрома се наблюдава по – бавно от нормалното развитие на някои участъци на фронталния (челния) лоб на крайния мозък. Това е част от главния мозък, която отговаря за множество когнитивни процеси, в това число планиране, вземане на решения и задържане на вниманието. Забавеното развитие на тази област се свързва с трудности с концентрацията, паметта и проследяването на взаимовръзки.
Друга отличителна черта на страдащите от ADHD е, че имат затруднения с контрола на моторните движения и физическата активност, дължащи се на изменения в моторния кортекс. В голяма част от случаите развитието на фронталния лоб се регулира по време на пубертета и симптомите изчезват.
Видове ADHD
Съществуват три различни форми на ADHD. Всяка от тях има характерни проявления и може сериозно да повлияе ежедневието и представянето на училище, на работа и у дома.
С преобладаващо невнимание
За този тип ADHD са характерни нарушена концентрация, трудности при следването на указания и завършването на задачи. Симптоматиката се отразява негативно върху учебния процес и придобиването на нови знания и умения. Пациентите изпитват организационни затруднения, често губят вещи и лесно се разсейват от незначителни неща. Не забелязват детайли и често правят грешки по време на учене или работа. Смята се, че тази форма на синдрома е по – характерна за момичетата.
С преобладаваща хиперактивност / импулсивност
При тази форма на заболяването пациентите са прекалено енергични и не успяват да контролират действията си. Поведението им импулсивно, често прекъсват събеседника и изпитват трудности с изчакването на реда си. Характерно е прекомерното говорене, вдигането на шум и постоянното движение. Децата не могат да седят дълго време седнали, дори и в клас. При някои фокусирането може също да бъде проблем.
Комбиниран тип
Тази форма на синдрома е най – често срещана. Комбинира горните два типа и има най – силно отражение върху ежедневието. Хората с комбиниран тип ADHDса импулсивни, имат повишени енергийни нива и ясно изразени проблеми с фокуса и концентрацията. Не могат да се задържат дълго време в покой и действията им често са непредвидими.
Следенето на симптомите на ADHD е много важно за правилното третиране на състоянието, тъй като с времето типът му може да се измени. Типичните начини за третиране на синдрома включват поведенческа терапия и медикаментозно лечение. Все повече специалисти обръщат внимание и на диетата и специфичните нутритивни нужди на пациентите.
Омега – 3 мастни киселини и ADHD
Омега – 3 мастните киселини са есенциални хранителни вещества с решаващо значение за правилното развитие и функциониране на мозъка. Нарастващ брой изследвания сочат, че дефицитът на тези нутриенти допринася за развитието и влошаването на симптомите на различни психиатрични и неврологични разстройства, сред които дислексия, аутизъм, диспраксия (DCD), ADHD.
Двете основни Омега – 3 мастни киселини, EPA и DHA, изпълняват важни роли в човешкия организъм. Критични са за изграждането на мозъка на бебето по време на бременност, както и при по – нататъшното му развитие. Имат изразени противовъзпалителни свойства, участват в изграждането на клетъчните мембрани и предпазват невроните. Необходими са за оптималната работа на мозъка през целия живот. Понижените нива на DHA се асоциират с по – малък размер на мозъка, ускорено мозъчно остаряване и дефицити в мозъчната функция. Диетата, богата на Омега – 3 мастни киселини влияе положително върху централната нервна система. EPA и DHAдопринасят за по – доброто кръвоснабдяване на мозъка и подобряват комуникацията между мозъчните клетки.
Повишената концентрация на Омега – 3 мастни киселини в клетъчните мембрани влияе върху нивата и активността на серотонин и допамин. Научните данни показват, че хората с поведенчески разстройства и проблеми с ученето имат понижени нива на DHA. Това може да доведе до абнормална допаминова сигнализация, което е признак за ADHD.
Страдащите от синдрома доказано имат по – високи нива на оксидативен стрес . Омега – 3 мастните киселини противодействат свободните радикали и се свързват с понижени нива на оксидативен стрес. Редица научни изследвания установяват връзка между допълнителния прием на Омега – 3 мастни киселини и подобряване на симптомите на ADHD. Според данните, суплементирането с EPA и DHA въздейства положително върху паметта и концентрацията, подобрява съня и редуцира тревожността и депресията.
Нутриенти при ADHD
Суплементирането с Омега – 3 мастни киселини не се разглежда като основен терапевтичен метод при ADHD, но е обещаваща допълваща терапия. Ефективен начин за повишаване на нивата на EPA и DHA е посредством прием на хранителни добавки. Nordic Krill Oil е чисто масло от антарктически крил с високо съдържание на Омега – 3 мастни киселини и отлична бионаличност.
Приемът на някои нутриенти също влияе положително върху симптомите на ADHD при част от пациентите със синдрома:
- Цинковият дефицит при децата може да предизвика дефицит на внимание, забавено когнитивно развитие и нервност.
- Ниските нива на желязо повишават риска от ментални разстройства при децата и подрастващите. Минералът спомага синтеза на допамин и норепинефрин. Двата невротрансмитера участват в регулацията на някои когнитивни процеси (емоции, стрес, системата за възнаграждение), които са нарушени при ADHD.
- Недостигът на магнезий влияе негативно върху мозъчното здраве и причинява раздразнителност, объркване и дефицит на внимание.
Допълнителният прием на витамини и минерали при деца и възрастни с ADHD подобрява симптомите на заболяването само при наличие на нутритивен дефицит. Това се установява посредством кръвен тест. Преди да започнете прием на хранителни добавки се консултирайте с лекуващия си лекар.
Източници
Richardson AJ. Omega-3 fatty acids in ADHD and related neurodevelopmental disorders. Int Rev Psychiatry. 2006 Apr;18(2):155-72. doi: 10.1080/09540260600583031. PMID: 16777670.
Fusar-Poli P, Rubia K, Rossi G, Sartori G, Balottin U. Striatal dopamine transporter alterations in ADHD: pathophysiology or adaptation to psychostimulants? A meta-analysis. Am J Psychiatry. 2012 Mar;169(3):264-72. doi: 10.1176/appi.ajp.2011.11060940. PMID: 22294258.
Bélanger, Stacey Ageranioti et al. “Omega-3 fatty acid treatment of children with attention-deficit hyperactivity disorder: A randomized, double-blind, placebo-controlled study.” Paediatrics & child health vol. 14,2 (2009): 89-98. doi:10.1093/pch/14.2.89
Bloch, Michael H, and Jilian Mulqueen. “Nutritional supplements for the treatment of ADHD.” Child and adolescent psychiatric clinics of North America vol. 23,4 (2014): 883-97. doi:10.1016/j.chc.2014.05.002
Bener, A et al. “Higher prevalence of iron deficiency as strong predictor of attention deficit hyperactivity disorder in children.” Annals of medical and health sciences research vol. 4,Suppl 3 (2014): S291-7. doi:10.4103/2141-9248.141974
Robberecht, Harry et al. “Magnesium, Iron, Zinc, Copper and Selenium Status in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).” Molecules (Basel, Switzerland) vol. 25,19 4440. 27 Sep. 2020, doi:10.3390/molecules25194440